Terima Kasih Daun Keladi, Lain Kali Datang Lagi ^_^

Monday, March 5, 2012

Cara Dia

Assalamualaikum W.B.T

Tiap-tiap kali dalam perjalanan nak pergi atau pun balik dari Universiti, selalu terserempak dengan seorang budak perempuan yang comel ini. Putih, mata besar, bulu mata lentik, hidung kecik dan mancung.. Sekali tengok mesti kata "Ala comelnya!!"

Nak sara hidup dia, dia jual tisu.. Kat tangan dia biasanya adalah 2-3 paket tisu yang dia nak jual. Dihulurnya paket tisu pada sesiapa jelah yang passing by. Kalau orang tak nak beli, dia kejar jugak orang tu, "Belilah tisu ni kak" (translation sendiri)

Kat sini kebanyakan orang memang tak mewah hidupnya. Terdesaknya dengan kesempitan hidup memaksa dorang semua ni jadi so 'memaksa' dan 'kasar'. Contoh budak jual tisu tadi, kita memang tak nak beli dan nak bekejar ke kuliah (dah lambat sangat daaa!), so kita tak nak la beli. Boleh pulak budak kecik yang comel, sejuk mata memandang tu pergi lepuk kita! Kalau kena time malang, dia amik je kotak air or sampah tepi jalan tu dibalingnya ke kita! Habis kotor baju!

Panas jugakla beb! Tapi teringat tu budak, dah la susah, takde duit, baju lusuh, rasa tak sampai hati. Kasihan pulak bila fikir. Macam manalah adik ni bila besar nanti. Terus macam ni ke? Macam mana dengan future dia? Macam mana dengan akhlak dia? Kecik-kecik lagi dah 'terkurang ajar' gayanya... Adakah sebab terdesaknya memerlukan duit memaksa dia jadi agresif sebegitu??

Kita rasa macam tak wajar je. Tapi ada orang cakap, time orang tengah tension or stress dia akan buat something yang wajar bagi dia, tapi tidak pada orang lain. Orang lain akan sangat tidak bersetuju dengan tindakan yang dia ambil, tapi dia akan rasa itulah benda yang terbaik dia boleh lakukan setakat itu.

Orang stress boleh jadi sangat dan teramat self centered. Saya bukan cakap tentang orang lain sebab saya pun rasa macam tu. Apa-apa pun, kalau nak bertindak ikut kepala sendiri, biarpun tak wajar pada pandangan orang lain, tapi biarlah guna kepala otak yang waras tu. Waras tindakannya..

Memendam rasa is not good at all (bagitahu diri sendiri yang suka sangat buat macam ni). Being alone plus burden urself with problems, gonna suffer u a lot. Janganlah takut share problems.. Especially sharelah dengan yang tersayang. Sebab mereka akan give advice utk benefit kita je. Takkanlah yang tersayang nak tengok kita sedih2 dan stress kan :)

Rambut je sama hitam (even though sekarang dah banyak colour), tapi otak lain2.. Some might give you soothing words, some maybe akan hantam you, maybe some akan bagi good advice. Kalau hati tu terusik, biasalah~ :D





I'm still having the same conversation,

That I've been having for years.

I just want to read and retain information,

Just face up to my fears.




I look at myself and its so plain to see,All I need is to change.Not too much, I still want to be me

- Why, Lily Allen -

Eh, ada orang faham ke saya bebel apa ni?p/s: demam!



2 comments:

  1. kan? aku rasa semua org dia attack.. tak kira melayu ke arab ke.. kesian.. kecik2 lagi jadi cam tu..

    ReplyDelete