Terima Kasih Daun Keladi, Lain Kali Datang Lagi ^_^

Saturday, December 29, 2012

Branding

So what I learnt today was about branding.
Forget about the interview. Reluctant to talk about interview because it makes you tachycardiac, sweating, nervous, cold and blank.

Bila ada interview, kita akan sedaya upaya nak cakap yang baik-baik sahaja pasal diri kan? Orang kata sebab nak ambil hati para penemuduga. Jadi perlulah, cakap yang baik dan yang perlu sahaja. Cerita pasal kelebihan, jawatan, pengalaman, pengaruh dan lain-lain. Yang buruk-buruk dan lompang-lompang seboleh-bolehnya ditutup.

Sebab masa ni kita tengah promote diri kita. Nak branding diri kita. Jadi jenama yang hebat-hebat. Macam Apple, macam Samsung, macam Costa Cofee, macam SK II, macam Prada. Benda yang orang-orang inginkan dan demand.

Nak jadi brand yang hebat, setiap aspek kena hebat. Contoh kalau kasut Prada, dengar je Prada rasa macam kaya sangatlah pakai Prada. Maklumlah brand hebat, brand kaya. Tapi bila pakai, ya Allah, seksanya. Ketatlah, melecetlah, jahitan tak kemas lah. (Ini contoh, penggila jenama Prada jangan marahkan saya pula)

Manusia bila branding diri dia, seboleh boleh nak nampak dirinya perfect supaya 'dibeli' oleh penemuduga. Tapi setiap orang ada kelemahan sendiri kan? Kelemahan yang tak dicerita pada orang bukan untuk dilupakan dan dilupuskan dari sistem memori, sebab kelemahan tu akan tetap kekal kalau tiada perubahan dilakukan.

I tried to cover what I lack during the interview. Tapi dalam hati tahu perangai sendiri macamne. Cakaplah macamne pun, pujilah diri macamne pun, promotelah betapa hebat pun, yang tetap lemah itu manusia. Kena cari ruang untuk berubah.

Ada orang dakwah sana sini, brand dia daie. Tapi hakikat, solat subuh, subuh gajah. Spoil tak brand ni?
Ada orang kerja persatuan hebat, brand aktivis persatuan. Tapi hakikat ponteng kelas. Spoil juga rasanya.
Ada orang, depan orang lain pijak semut pun tak mati. Kat belakang orang, mak ayah macam nak mati kena pijak dengan dia.

Dalam sibuk nak branding, cari kelebihan kita, kena ingat kelemahan yang mesti dibaiki. Jangan syok sendiri nak branding diri sendiri. Nanti makan diri. Honest in branding yourself.

Sekian. Hah. Apa aku merepek kat atas ni...

p/s: Hari ini ada interview Medical Team PERUBATAN. Unit untuk latihan klinikal yg dibuka  untuk student klinikal year.


No comments:

Post a Comment